Dessa köpvillkor gäller från 18.5.2022 tills vidare.
Om du har frågor om Espressivos köpvillkor når du oss enklast via e-post till myynti@espressivo.fi.
E-butik
Espressivo (FO-nummer 1561277-1) säljer produkter till myndiga privatpersoner i Finland och inom EU. Produkternas pris inkluderar finländsk mervärdesskatt. Vi förbehåller oss rätten att justera priser och leveranskostnader.
1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Espressivo bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. När din beställning har gått igenom skickas en beställningsbekräftelse automatiskt till din e-post, vanligtvis inom loppet av några minuter. En förutsättning för att sända meddelandena med bekräftelse är att du har uppgett din e-postadress i samband med beställningen.
Om leveranstid, pris eller andra detaljer ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad, för varor som specialbeställs från tillverkaren gäller detta fram till att varan skickats från fabriken. Espressivo har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erhållits från kunden.
2. Priser
I priserna ingår finländsk mervärdesskatt för beställningar inom EU. Fraktkostnaden ingår inte i priset, om inte annat nämns i produktinformationen. Inga expeditionskostnader tillkommer. Om det finns uppenbara tryckfel och eller misstag i prislistan, exempelvis en dyr produkt till ett orimligt lågt pris, säljs varan inte till detta pris. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Espressivo inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, fraktkostnader eller ändrad beskattning. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.
3. Frakt
Fraktkostnaden inom Finland räknas enligt Posti Ab:s, Matkahuolto Ab:s och DHL:s rådande taxor. Vår webbutik räknar automatiskt ut den uppskattade fraktkostnaden för varje beställning enligt vikt. I undantagsfall, till exempel om beställningen föranleder fraktpris enligt volym snarare än vikt, förbehåller Espressivo sig rätten att justera fraktkostnaden. I sådana fall meddelas kunden innan slutgiltigt avtal ingås.
4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor
Espressivos e-butik använder för närvarande två betalningssätt: faktura och MobilePay – båda är trygga och avgiftsfria alternativ.
När du väljer alternativet faktura får du som gammal kund alltid 14 dagars räntefri betaltid för dina inköp. För leveranser från Espressivos eget lager skickas fakturan alltid med själva försändelsen, för kaffe direkt från rosteriet skickas fakturan i PDF-format till din e-postadress. För eventuella försenade betalningar debiteras lagenliga kostnader och räntor.
För nya kunder betyder betalningsalternativet faktura att du får en förskottsfaktura per e-post. Förskottsfakturan skickas normalt inom 24 timmar efter att beställningen mottagits. De beställda varorna levereras så snart transaktionen mottagits till vårt bankkonto.
När du väljer alternativet MobilePay kan du betala med alla alternativ som du lagt till i applikationen i fråga, inklusive bank- och kreditkort. MobilePayfakturan skickas till din telefon så snart vi har bekräftat beställningen. Detta sker normalt inom 24 timmar efter att beställningen mottagits.
5. Leveranser
Beställningar som görs före klockan 13.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras normalt inom 1-3 dagar inom Finland.
För varor som specialbeställs från tillverkaren är leveranstiden vanligtvis längre. Närmare tider meddelas i anslutning till produktalternativen. Vi svarar inte för förseningar på grund av oöverstigligt hinder eller indirekta olägenheter som förseningarna orsakat. Vi gör dock vårt bästa för att på webbplatsen och via e-post informera om avvikande leveranstider.
Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av Posti Ab eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post.
6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.
7. Transport
Espressivo ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.
8. Skadade varor
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Om paketet har blivit skadat i posten ska du omedelbart göra en reklamation om produkten till posten. Om paketet levererats av Matkahuolto eller DHL ska reklamationen givetvis göras till det företag som handhaft leveransen. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, bör du även kontakta oss så snart som möjligt via e-post till myynti@espressivo.fi.
9. Ångerrätt och öppet köp
Privatkunder har enligt den finska konsumentskyddslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. För kaffepaket och rengöringsmedel råder ingen returrätt efter att paketet har öppnats. Vid utnyttjande av ångerrätt står kunden för returfrakten.
Om du önskar returnera eller byta en produkt måste du först kontakta Espressivo via e-post till myynti@espressivo.fi. Meddela ditt kundnummer/ditt namn, vilken vara du önskar returnera och dina kontaktuppgifter samt ditt kontonummer så att pengarna kan återbetalas.
10. Garanti
Garanti gäller enligt varje tillverkares villkor och nämns i den detaljerade produktinformationen för varje enskild produkts sida. För espressomaskiner och kaffekvarnar är fabriksgarantin vanligtvis 1 år. Konsumtionsartiklar som kaffe och rengöringsprodukter har ingen särskild produktgaranti.
Att returnera en produkt under garantiperioden är kostnadsfritt för kunden, detta förutsätter dock att kunden på förhand kontaktat Espressivo och kommit överens om att varan skall returneras inom ramarna för produktgarantin. Om det är smidigare och snabbare kan Espressivo i specifika fall också komma överens om att skicka garantireservdelar till kunden, istället för att hela apparaten returneras.
Espressivo förbehåller sig rätten att verifiera de fel som kunden uppgett. Vi genomför inte dessa test medan kunden väntar, eftersom processen kan ta flera vardagar i anspråk. Om en produkt uppenbarligen skickats på garantireparation i onödan står kunden för alla kostnader som uppstått i sammanhanget. Dessa kostnader omfattar leveranskostnader och felsökningsarbete utfört av Espressivo.
Espressivo ansvarar inte för produktfel som uppstått på grund av användarfel. Att fysiskt öppna och modifiera produkten avslutar likaså garantin, om inte annat överenskommits med Espressivo.
11. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss via e-post myynti@espressivo.fi innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.
Vid en eventuell tvist följer vi Konkurrens- och konsumentverkets rekommendationer.
12. Återbetalningar
Återbetalning sker direkt till det bankkonto kunden uppgett. Summan återbetalas snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.
13. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.
Vi reserverar oss även för eventuellt felaktiga uppgifter på vår webbplats. Även om vi alltid strävar till att all information på webbplatsen ska vara så korrekt som möjligt, kan texterna innehålla felaktig, bristfällig eller missvisande information. Vi ansvarar alltså inte på något sätt för skador som uppstått som en följd av information på vår webbplats. Vi ansvarar inte heller för felaktig användning av de produkter vi säljer eller användning av dessa produkter i allmänhet.
14. Skydd av personuppgifter
I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post myynti@espressivo.fi). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter.
Bekanta dig med vår fullständiga integritetspolicy.
15. Ej uthämtat paket
Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du kostnaden för att returnera paketet samt en administrativ avgift på 30 euro.
16. Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer länkar till Konkurrens- och konsumentverket där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.kkv.fi/sv/