Beställning, köp, betalning
Den maskin jag vill ha finns inte i nätbutiken (eller i lager), går det att specialbeställa?
Ja, från våra huvudsakliga leverantörer (Rocket, ECM, Izzo) kan vi specialbeställa alla maskiner som ingår i sortimentet. Begär mer information om pris och leveranstid via e-post.
När betalar jag för en specialbeställning?
En specialbeställning är bindande i det skede fabriken bekräftat beställningen. Om leveranstiden är flera veckor behöver du dock inte betala förrän några dagar innan vi kan leverera produkten.
Kan jag betala med kreditkort?
Ja, via applikationen Mobilepay.
Erbjuder ni planer för avbetalning?
Nej, tyvärr inte.
Jag bor i Sverige (eller annat EU-land), kan jag beställa via er?
I webbutiken går det för närvarande bara att göra beställningar för leverans i Finland. Vissa varor kan dock skickas även till andra EU-länder. Vänligen kontakta oss med dina önskemål via e-post så hör vi av oss så snart som möjligt.
Kan jag få ett erbjudande på en maskin?
Du hittar våra aktiva specialerbjudanden här. Om du är ute efter en snarlik kombination av espressomaskin, kvarn och tillbehör som inte finns listat där kan vi ge dig ett liknande erbjudande för andra kombinationer. För enskilda maskiner och produkter gäller det pris som anges i webbutiken.
Varför blev fraktkostnaden så dyr?
Kombinerade du kaffe och andra produkter i samma varukorg? Eftersom kaffet levereras direkt från Italien till dig (inte från Espressivos eget lager) tillkommer då en särskild avgift bara för kaffet. Varje enskilt rosteri har egna avgifter för detta. Poängen är att få kaffet levererat så färskrostat som möjligt.
För övriga leveranser: många av våra espressomaskiner är tunga och levereras i stora lådor, som inte är billiga att frakta. De allra tyngsta maskinerna (t.ex. Rocket Cinquantotto, ECM Synchronika) kan inte skickas med Posten eller Matkahuolto, utan måste levereras med särskild speditionstjänst.
För espressomaskiner och kaffekvarnar brukar vi dessutom använda den extra tjänsten för bräckligt paket som höjer fraktpriset med cirka tio euro. För en värdefull maskin tycker vi det är en rimlig extra säkerhetsåtgärd.
Garanti, reparation, service
Kan jag köpa reservdelar också?
Ja, vanliga delar som gruppackningar, duschsilar med mera har vi vanligtvis i lager. Vi kan även specialbeställa delar från tillverkaren (vid specialbeställning av reservdelar tillkommer en extra fraktavgift).
Hur gör jag om min maskin behöver service/reparation?
Kontakta först Espressivo via e-post med en beskrivning av ditt problem. Ofta kan felet avhjälpas ganska enkelt med hjälp av nya delar. Vid behov går det även att returnera maskinen till oss för reparation. Vi debiterar 30 euro för felsökning och 40 euro per timme för reparationsarbete. Efter felsökning ger vi dig alltid en offert innan vi går vidare i arbetet.
Det finns även ett flertal andra företag i Finland som erbjuder service av espressomaskiner. Utanför ramarna för produktgarantin kan du givetvis anlita något av dessa.
Hur lång är garantin och vem reparerar?
Garantins längd anges för varje produkt under fliken ”Mer information” på varje produktsida. De flesta maskintillverkare ger en garanti på 1 eller 2 år. Konsumtionsartiklar som kaffe och rengöringsprodukter har ingen särskild produktgaranti.
Maskinen repareras hos Espressivo i Korsholm. Beroende på felets art kan vi också skicka ny del istället för att hela maskinen returneras. Bekanta dig med de fullständiga garantivillkoren här.
Ska inte garanti enligt EU-lag vara minst två år?
I Finland är garanti en frivillig tilläggstjänst. EU:s krav uppfylls i stället via felansvaret, som ger konsumenten ett ännu starkare skydd än EU kräver. Läs mer om felansvar i följande fråga och på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats.
Vad är skillnaden på garanti och felansvar?
I Finland har säljaren/tillverkaren ansvar för vissa fel som uppstår efter den frivilliga garantiperioden. Detta ansvar har ingen formell övre tidsgräns utan utgår från hur länge en vara eller en del av en vara kan förväntas hålla, förutsatt att den har använts på rätt sätt. Då kriteriet uppfylls har köparen rätt att få felet reparerat avgiftsfritt. Om säljaren inte längre kan stå till tjänst kan ansvaret överföras på tillverkaren.
Notera att bedömning av detta måste göras från fall till fall. Konsumentverket exemplifierar med ett kylskåp: ”om det uppstår en defekt i kylskåpets termostat efter fyra års användning, ses det i allmänhet inte som ett fel. Däremot, om defekten uppstår i kompressorn, kan det vara fråga om ett fel, eftersom en kompressor förväntas hålla över fyra år.”
På en espressomaskin borde på motsvarande sätt exempelvis ett kokarelement – så länge konsumenten inte misskött maskinen eller knäppt på den utan vatten i – hålla i minst fyra år utan problem. Det är däremot inte helt ovanligt att en pump kan slitas så mycket att den behöver bytas efter bara fem år, om maskinen varit i flitig användning.
Det är även normalt att slitdelar som tätningar, diverse ventiler, pressostater, termostater med mera kan behöva bytas med några års intervaller. Fel orsakade av kalkavlagringar eller olika former av slarv med rengöring och underhåll berättigar inte heller till gratis reparation.
Läs mer om felansvar på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats.